Zambiabwe - Reisverslag uit Mfuwe, Zambia van Jolien & Diederik Woortman & Lammerse - WaarBenJij.nu Zambiabwe - Reisverslag uit Mfuwe, Zambia van Jolien & Diederik Woortman & Lammerse - WaarBenJij.nu

Zambiabwe

Blijf op de hoogte en volg Jolien & Diederik

16 September 2015 | Zambia, Mfuwe

Hoi harde werkers! Hier een kort berichtje van de Afrikaanse nietsnutten.

Wij zijn inmiddels via olifanten in Botswana en werelds grootste watervallen namelijk de Victoria Falls in Zimbabwe, in Zambia aanbeland.

Die Victoria Falls hebben we vanaf een wel heel bijzondere plaats bekeken, namelijk vanaf een raft recht eronder :) We hebben vanaf de Falls 5 uur stroomafwaarts geraft, inclusief watervalletjes tot wel 5 meter hoog. Daar zijn we dan ook uit de raft gevallen, maar na wat draaikolk-momenten en kopjes onderwater zijn we gered en dapper door gegaan naar de volgende man overboordsituatie.. En ja Jolien was ook gewoon mee!

In Zambia hebben we Judy en John bezocht. Zij runnen een organische trainingsfarm waar ze de lokale bevolking leren in hun eigen eten te voorzien. Bijvoorbeeld door het maken van eigen compost hebben de boeren geen duur kunstmest nodig en hoeven dus geen dure lening af te sluiten bij het grote kunstmest, pesticide en zaden bedrijf.
Ook geven Judy en John trainingen over malaria, hiv/aids, family planning en moedigen ze aan om medische hulp te vragen. Om zo een gezonde en sterke basis te vormen voor de toekomstige generatie.
Een paar maanden geleden is de baby van Patricia (een jonge vrouw die meewerkt op de boerderij) bij de geboorte overleden, omdat ze moest bevallen aan de kant van de weg. Ze had niemand laten weten dat de bevalling was begonnen. Dit soort onvoorstelbare situaties komen op 't platteland in Afrika heel veel voor. Dit maakte voor ons duidelijk hoe verschrikkelijk belangrijk het werk van Judy en John is.

Dit is een beetje lastige overgang, maar met ons gaat alles goed. Hier en daar wat insecten beten en huiduitslag en morgen gaan we weer door een national park wandelen opzoek naar olifanten, neushoorns en misschien wel een aardvarken.

Tot gauw!

• 16 September 2015 - 21:00

Anna:

Doe het aardvarken de groeten van ons! Kus

• 16 September 2015 - 21:19

Dorian:

Ik hoop van harte dat jullie wel heel terugkomen! In draaikolken en kopje onder, dan gered worden. Alles heel spannend, maar toch. Gaan jullie in Zambia nu vrijwilligers werk doen? Een maand op één plek?
    We horen het wel. Geniet ze!

• 18 September 2015 - 14:57

Annemarie:

Wat een uitersten daar in het Afrikaanse land! Heerlijk die verhalen over hiken, beesten en hulp bieden en natuurlijk vreselijk wanneer je hoort dat een kind zomaar overlijdt.
    Fijn om te lezen dat het met jullie goed gaat! Ga zo door, hup zebra!

• 19 September 2015 - 22:26

Namrata :

Hey, was nice to visit your travel journal and read about your adventures. Good luck guys for the upcoming months... Glad to read that it's all going fine so far...